«Έστριψε Μόνο του στην Εγνατία» – Ο Οδηγός του Πρώτου Τροχαίου Ατυχήματος με Tesla στην Ελλάδα

«Έστριψε Μόνο του στην Εγνατία» – Ο Οδηγός του Πρώτου Τροχαίου Ατυχήματος με Tesla στην Ελλάδα

Το βράδυ της Παρασκευής 25 Μαΐου, λίγο μετά τις 22:30, οι αστυνομικοί βάρδιας της Τροχαίας έλαβαν κλήση για ένα φαινομενικά περιστατικό ρουτίνας στην Εγνατία Οδό, έξω από τη Φλώρινα. Το πλήρωμα του περιπολικού που έφθασε στο σημείο, αντίκρυσε ένα λευκό Tesla Model 3, το οποίο είχε προσκρούσει με ταχύτητα στο στηθαίο και η μία πλευρά του είχε σχεδόν διαλυθεί. «Το είχα κλειδώσει στον αυτόματο πιλότο στα 120 χλμ/ώρα και κρατούσα το τιμόνι μόνο με το αριστερό χέρι. Το αυτοκίνητο, χωρίς καμία προειδοποίηση, έστριψε δεξιά, πιθανώς σε μια προσπάθεια να πάρει την έξοδο στον κόμβο και προσέκρουσε με δύναμη στο διαχωριστικό», είπε ο οδηγός, ο οποίος δεν τραυματίστηκε.

Δεν είχε παραβιάσει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, φορούσε ζώνη και το αλκοτέστ στο οποίο υποβλήθηκε βγήκε αρνητικό. Το όνομά του ήταν You You Xue, 20 ετών, Αμερικανός πολίτης, ασιατικής καταγωγής. Ήταν πολύ απογοητευμένος, γιατί, όπως είπε, έπρεπε να διακόψει με τον χειρότερο τρόπο ένα road trip διάρκειας έξι μηνών, σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Δεν ήταν τελικά ένα περιστατικό ρουτίνας με υλικές ζημιές στην Εγνατία Οδό. Επρόκειτο για το πρώτο τροχαίο ατύχημα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο Tesla Model 3 στην Ελλάδα και από τα ελάχιστα εκτός ΗΠΑ.

Η πρώτη ανάρτηση του Xue μετά τη σύγκρουση του Tesla Model 3 στην Εγνατία Οδό.

Ο Xue κοιμήθηκε εκείνη τη νύχτα σε ένα επαρχιακό ξενοδοχείο. «Παιδιά, αυτό ήταν. Το οδοιπορικό σταματά εδώ. Συγγνώμη», έγραψε στη σελίδα του στο Facebook. Όπως εξήγησε αργότερα, είχε περάσει από την ΠΓΔΜ στην Ελλάδα κι έβαλε το Tesla στο Autopilot. Σχεδίαζε να κάνει στάση στην Κοζάνη, όπου θα φόρτιζε την μπαταρία του αυτοκινήτου και θα διανυκτέρευε. Είχε κοιμηθεί καλά την προηγούμενη μέρα, ο δρόμος ήταν στεγνός και δεν υπήρχε σχεδόν κανένα άλλο αυτοκίνητο κοντά του. Πού οφείλεται, επομένως, το ατύχημα; «Η σύγκρουση προκλήθηκε εξαιτίας της δυσλειτουργίας του λογισμικού του Autopilot, το οποίο παρερμήνευσε τον δρόμο», υποστηρίζει ο Xue. «Έπειτα από δεκάδες χιλιάδες χιλιομέτρων οδήγησης με αυτόματο πιλότο, είχα μάθει να εμπιστεύομαι το λογισμικό (…) Είχα σαφώς πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη στο λογισμικό», είπε. Το ίδιο βράδυ, ο 20χρονος οδηγός προσπάθησε να επικοινωνήσει μέσω Twitter με τον ίδιο τον Elon Musk, χωρίς αποτέλεσμα.

Πάντως, η Tesla σε ερώτηση που της έγινε από το Electrek για το ατύχημα, απάντησε ως εξής: «Παρόλο που εκτιμούμε την προσπάθεια του You You Xue να διαδώσει την ιδέα του Model 3 σε όλο τον κόσμο, ο ίδιος έχει ενημερωθεί από εμάς ότι προς το παρόν η Tesla δεν έχει παρουσία στην Ανατολική Ευρώπη και ότι δεν είναι διαθέσιμες οι υπηρεσίες συνδεσιμότητας για τα οχήματά μας εκεί. Επιπρόσθετα, το Model 3 δεν έχει πάρει ακόμη έγκριση οδήγησης εκτός ΗΠΑ και Καναδά. Παρόλο που δεν έχουμε ακόμη μπορέσει να ανακτήσουμε δεδομένα από το όχημα, αφού το ατύχημα συνέβη σε μη υποστηριζόμενη περιοχή, η Tesla καθιστά πάντα σαφές ότι ο οδηγός παραμένει υπεύθυνος για το αυτοκίνητο ανά πάσα στιγμή όταν χρησιμοποιεί το Autopilot. Λυπούμαστε για αυτό το ατύχημα και είμαστε χαρούμενοι που ο You You είναι ασφαλής».


VICE Video: Οδηγήσαμε το Ελληνικό Supercar και Γίναμε Σοφότεροι Γνωρίζοντας τον Δημιουργό του

Παρακολουθήστε όλα τα βίντεo του VICE, μέσω της νέας σελίδας VICE Video Greece στο Facebook.


Λίγα 24ωρα μετά το ατύχημα, εκπρόσωπος της εταιρείας φέρεται να του πρότεινε να μεταφερθεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε ειδικό συνεργείο στην Ευρώπη για την πρώτη διάγνωση αναφορικά με τις συνθήκες του τροχαίου. Η μετακίνηση του οχήματος, με οδική βοήθεια, από τη Θεσσαλονίκη στην Αυστρία ή τη Γερμανία, λέει ο Xue, κοστίζει περισσότερα από τη μεταφορά με πλοίο πίσω στις ΗΠΑ. Ο ίδιος επέστρεψε στο Σαν Φρανσίσκο, όπου ζει μόνιμα. Επικοινώνησα μαζί του για να μάθω περισσότερα για την ιστορία του.

VICE: Πότε ξεκίνησες το road trip με το Tesla και ποιος ήταν ο τελικός προορισμός σου;
You You Xue: Ξεκίνησα το ταξίδι στις 23 Δεκεμβρίου 2017 από το Μπέρλινκγκεϊμ της Καλιφόρνια. Οδήγησα σε 36 αμερικάνικες Πολιτείες, καθώς και τρεις επαρχίες του Καναδά, σε διάστημα 21 ημερών. Το ταξίδι σε ευρωπαϊκό έδαφος ξεκίνησε στα μέσα Απριλίου από το Σαουθάμπτον της Αγγλίας κι εκεί σχεδίαζα να επιστρέψω, αφού θα περνούσα από 30 και πλέον χώρες της Ευρώπης.

Φόρτιση του Tesla στην ΠΓΔΜ, λίγες ώρες πριν περάσει στην Ελλάδα/ You You Xue, Facebook

Ταξιδεύεις μόνος;
Με συνόδευσαν κάποιοι φίλοι σε ορισμένα τμήματα του ταξιδιού στις ΗΠΑ, όμως στο μεγαλύτερο μέρος του ταξιδιού, ναι, οδηγούσα μόνος.

Ποιος ήταν ο σκοπός του ταξιδιού;
Η διάδοση της οδήγησης με ηλεκτρικό αυτοκίνητο και της βιωσιμότητάς της. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον και η διάδοσή τους είναι πολύ αργή. Ήθελα να αποδείξω ότι ήταν εφικτό να κάνεις ένα μακρύ ταξίδι, σε ολόκληρο τον κόσμο, με ένα όχημα που δεν καίει βενζίνη ή πετρέλαιο. Ένας άλλος στόχος ήταν πιο προσωπικός, το ταξίδι στον κόσμο και η συνάντηση με τόσους ανθρώπους στη διαδρομή.

Το αυτοκίνητο είναι δικό σου; Χρηματοδοτείται από την Tesla ή έχεις κάποιον άλλο χορηγό;
Το αυτοκίνητο είναι δικό μου. Το ταξίδι δεν χρηματοδοτείται με κανέναν τρόπο από την Tesla. Δεν έχω χορηγούς, εκτός από τους followers στα κοινωνικά δίκτυα, οι οποίοι κάνουν μικρές δωρεές για να χρηματοδοτήσουν το ταξίδι.

Πόσο κοστίζει το Tesla Model 3;
63.014 δολάρια (53.619 ευρώ) μαζί με τους φόρους και τα τέλη. Δεν διαθέτει μηχανή, αλλά μπαταρία 75kWh.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μεταφέρθηκε με την οδική βοήθεια στη Θεσσαλονίκη.

Τι ακριβώς συνέβη με το ατύχημα έξω από τη Φλώρινα, τον περασμένο μήνα;
Το αυτοκίνητο κινούταν ευθεία στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας, στον αυτόματο πιλότο. Ξαφνικά, έστριψε προς τη «διχάλα» της εξόδου χωρίς προειδοποίηση. Δεν έπρεπε να στρίψει εκεί. Συγκρούστηκε με το μεταλλικό στηθαίο στην αρχή της εξόδου. Υπάρχει ένα βίντεο στο Facebook, που προσπαθεί να αναπαραστήσει τι συνέβη.

Ποιο είναι το κόστος των υλικών ζημιών;
Υπερβαίνει τις 30.000 δολάρια (25.527 ευρώ). Ακόμη προσπαθώ να καθορίσω τι πρέπει να κάνω. Θέλω η Tesla αρχικά να εξετάσει το αυτοκίνητο, ώστε να διαπιστωθεί τι συνέβη με το σύστημα αυτόματης οδήγησης. Μετά από αυτό, θα αποφασίσω ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να προχωρήσω. Θα ήθελα να συνεχίσω το ταξίδι, όμως πιθανώς αυτό θα πρέπει να γίνει με ένα άλλο Model 3, διότι το συγκεκριμένο θα στοιχίσει πολλά για να επισκευαστεί.

Φοβήθηκες την ώρα της σύγκρουσης;
Η πρώτη μου σκέψη μετά τη σύγκρουση ήταν ότι δεν μπορούσα να το πιστέψω. Θυμάμαι να φωνάζω «όχι», ξανά και ξανά. Ήταν μια πολύ τρομακτική εμπειρία, με το αυτοκίνητο να πέφτει με ταχύτητα 120 χλμ/ώρα πάνω στη μπάρα κι εγώ να μην μπορώ να ελέγξω το τιμόνι, καθώς μετά τη σύγκρουση, ο μπροστινός τροχός είχε σπάσει. Θα μπορούσα να είχα σκοτωθεί, εάν οι συνθήκες ήταν ελάχιστα διαφορετικές. Ήταν πολύ σοβαρό.

Ήταν το πρώτο ατύχημα με Tesla στην Ελλάδα. Μπορείς να προβλέψεις την εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα;
Δεν νομίζω να είδα έστω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο όσο έμεινα στην Αθήνα. Όσο ήμουν στην Ελλάδα, παρατήρησα ότι τα οχήματα ήταν γενικά παλιότερα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Επομένως, υπάρχει μια εξαιρετική ευκαιρία για την κυβέρνηση, ώστε να παρέμβει, να δημιουργήσει υποδομές για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων και να δώσε κίνητρα στους πολίτες, προκειμένου να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η οικονομία ανακάμπτει και θα μπορούσε, έστω αργά, να ξεκινήσει να την υποστηρίζει.

Έχεις κάποιο μήνυμα για τους οδηγούς στην Ευρώπη;
Πιστεύω στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων και της αυτόνομης οδήγησης στα αυτοκίνητα. Ωστόσο, οι οδηγοί θα πρέπει να γνωρίζουν ότι υπάρχει ένα ρίσκο όταν χρησιμοποιούν το Tesla Autopilot – είναι απλώς χρήστες ενός δοκιμαστικού λογισμικού, το οποίο δεν είναι ακόμη έτοιμο προς ευρεία χρήση. Οι οδηγοί εμπιστεύονται πολύ τον αυτόματο πιλότο και δεν καταλαβαίνουν ότι το σύστημα μπορεί ανά πάσα στιγμή να εμφανίσει μια σοβαρή δυσλειτουργία.

Άνθρωπος και λογισμικό

Ο You You Xue λέει ότι ο τύπος ασφάλειας του οχήματος δεν καλύπτει το κόστος των ζημιών. Υπάρχει, όμως, κάτι ακόμη. Ποιος έχει την ευθύνη του ατυχήματος σε αντίστοιχες περιπτώσεις – ο άνθρωπος ή το λογισμικό; Ο καθηγητής του ΜΙΤ, Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, μιλώντας τον περασμένο Ιανουάριο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο για την Τεχνητή Νοημοσύνη, είχε θέσει τον παραπάνω προβληματισμό αρκετά παραστατικά: «Κατασκευάζουμε ένα αυτο-οδηγούμενο επιβατικό αυτοκίνητο, το οποίο, αναπόφευκτα, κάποια στιγμή θα βρεθεί λίγα μέτρα από πεζούς, που διασχίζουν παράνομα τον δρόμο. Σε μερικά δευτερόλεπτα πρόκειται να γίνει δυστύχημα. Ο αλγόριθμος που οδηγεί το αυτοκίνητο, καταλαβαίνει τι γίνεται γύρω του κι έχει δύο επιλογές, είτε να σκοτώσει τους πεζούς που περνούν τον δρόμο είτε να προσκρούσει σε μια προστατευτική μπάρα και να σκοτώσει τους επιβάτες του αυτοκινήτου. Το ερώτημα είναι πώς θα λάβει αυτήν την απόφαση», είπε.

Και ο Έλληνας καθηγητής συνέχισε: «Έστω ότι αγοράζεις ένα αυτοκίνητο με περίπλοκο αλγόριθμο, που σε τέτοια περίπτωση επιλέγει να σκοτώσει εσένα τον επιβάτη και όχι τον πεζό. Θα πλήρωνες κάποιον να χακάρει τον αλγόριθμο για να σώσει εσένα; Κι έπειτα, ποιος φταίει για το δυστύχημα – η αυτοκινητοβιομηχανία, ο αλγόριθμος ή οδηγός που κάθεται στο τιμόνι, αλλά δεν οδηγεί;».

Για τα καλύτερα θέματα του VICE Greece, γραφτείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter μας.

Περισσότερα από το VICE

Αργεντινή VS Περού, 1978: O Αγώνας του Μουντιάλ που Γέννησε μια Θεωρία Συνωμοσίας Δεκαετιών

Έχουμε Μερικές Απορίες για το Σύνθημα του Άρη που Ανέβασε ο Τερματοφύλακας της Βραζιλίας

Η Οικειότητα στο Σεξ Είναι το «Κλειδί» που Πρέπει να Βρεις Ξανά Μετά από Έναν Χωρισμό

Ακολουθήστε το VICE στο Twitter, Facebook και Instagram.


Πηγή
Κώστας Κουκουμάκας