Θρησκευτικά με τραγούδια του Αλκίνοου Ιωαννίδη; Κι όμως γίνεται!

Θρησκευτικά με τραγούδια του Αλκίνοου Ιωαννίδη; Κι όμως γίνεται!

Σε λάθος εποχή πήγαμε σχολείο τελικά!

Το υπουργείο παιδείας, φαίνεται πως αποφάσισε να αλλάξει το επίπεδο στον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών, προσθέτωντας στο μάθημα τραγούδια του Αλκίνοου Ιωαννίδη και του Παντελή Θαλασσινού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με εγκύκλιο που απέστειλε το υπουργείο, στην ενότητα «Αξιολόγηση των μαθητών στο λύκειο,» αναφέρεται: «Θα πρέπει να αξιολογήσουμε σε ποιο βαθμό ο κάθε μαθητής στο τέλος του μαθήματος μπορεί επαρκώς να εκφράζει, με προφορικό ή γραπτό ή δημιουργικό τρόπο την κριτική του στάση σε θέματα θρησκευτικής αναζήτησης».

Και πώς θα το πετύχουν αυτό; Θα αναρωτηθείς. Η εγκύκλιος συνεχίζει πληροφορώντας μας, πως:

«Το θέμα της θρησκευτικής αναζήτησης και πίστης, διδάσκεται σύμφωνα με τον Οδηγό Εκπαιδευτικού και στο στάδιο «Βιώνοντας» και στο στάδιο «Νοηματοδοτώντας» (και σε ένα μέρος και στο στάδιο «Αναλύοντας»).

Έχουμε λοιπόν 3 στάδια. Πάμε τώρα να ρίξουμε μια ματιά, (πάντα σύμφωνα με την εγκύκλιο) στο τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τους μαθητές:

«Βιώνοντας:

Έκφραση εμπειρίας των μαθητών/μαθητριών για την αναζήτηση.
– «Μουσική δραστηριότητα-συμπλήρωση κενών». Δίνεται Φύλλο Εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη, από το τραγούδι «Ο Προσκυνητής» αφήνοντας κενά για να συμπληρώσουν τις λέξεις ακούγοντας το τραγούδι.

Αφού ακούσουν το τραγούδι, οι μαθητές/μαθήτριες απαντούν στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Τι αναζητά ο προσκυνητής;
2) Πώς τα αναζητά, με ποιο τρόπο; και
3) Τι είναι η ζωή για τον προσκυνητή; Τι είναι αυτό που της δίνει νόημα;
– Εναλλακτικά:
«Ερωτήσεις σε «Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS)» με θέμα ένας ναυαγός σε νησί (προβολή αποσπάσματος ταινίας «Ο Ναυαγός»). Ποιες είναι οι ανάγκες του, τι αναζητάει, τι πρέπει να κάνει για να επιβιώσει;

Νοηματοδοτώντας:

Θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα και η απάντηση της θρησκείας. Διαπίστωση της καθολικότητας του θρησκευτικού φαινομένου.
– «Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking) – Αντιλαμβάνομαι, Γνωρίζω, Φροντίζω» – «Σκέψου, Συζήτησε ανά 2 και ανά 4, Μοιράσου (TPSS). Δίνονται ή προβάλλονται εικόνες με ανθρώπους που λατρεύουν με διάφορους τρόπους τον Θεό ή εικόνες με σύγχρονους ανθρώπους που απευθύνονται στον Θεό (αθλητές/αθλήτριες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι/διανοούμενες). Οι μαθητές/μαθήτριες εφαρμόζουν την τεχνική με βάση τις ερωτήσεις: Τι σκέφτεται, ποια αισθήματα έχει, γιατί το κάνει, πού βρίσκεται ο Θεός για αυτούς;
– Εναλλακτικά:

«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking): Ακούγοντας δύο επί δύο (παραλλαγή του 10Χ2)». Με αφορμή ένα τραγούδι, π.χ. Joan Osborne, «What if God was one of us», οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια μέχρι δύο ερωτήσεις προς τον Θεό.

Στη συνέχεια τα κολλούν πάνω σε ένα μεγάλο χάρτινο ερωτηματικό που έχουν τοποθετήσει στον πίνακα και τα διαβάζουν.

Αναστοχάζονται διαβάζοντας (μπορεί να διαβάσει δυνατά ο/η εκπαιδευτικός) τις ερωτήσεις των άλλων απαντώντας στη συνέχεια στις ερωτήσεις:
1) Ποια είναι τα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου, για τα οποία όλοι αναζητούν απαντήσεις; και

2) Δίνει σε αυτά απαντήσεις η θρησκεία; Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει με την επιλογή άλλου τραγουδιού (π.χ. Π. Θαλασσινός, Ο δικός μου Θεός) με ανάλογη προσαρμογή των ερωτήσεων:

1) τι χαρακτηριστικά έχει ο Θεός του τραγουδιού; και
2) τι χαρακτηριστικά δεν έχει; Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να τα υπογραμμίσουν στους στίχους.»

Για να είμαστε δίκαιοι πάντως, κακή ιδέα δεν το λες. Το πως και κατά πόσο θα εφαρμοστεί, είναι μια εντελώς διαφορετική συζήτηση.

Με στοιχεία από Real.gr


Πηγή
Ρεπορτάζ : Miltos Tsiboukis

Related Post